30 April 2012

♥ Pesanan pada hati ♥

Cik Admin | Monday, April 30, 2012 | 1Comments |

♥ pesanan pada hati ♥

Belajar untuk kehilangan dia , andai dia bukan jodohmu ... Belajar untuk tabah , andai dia pergi dari hidupmu ... Belajar untuk menerima hakikat yang dia bukan milikmu ... Belajar untuk berhenti mencintai dia , andai
cinta dia bukan untukmu ... Belajar utk melupekan dia , andai dia tak mengingatimu ... Belajar untuk menerima cinta lain , kerana dia hanye tinggal kenangan ... * belajarlah dekatkan diri kepada ALLAH itu jauh lebih baik ! hanya DIA yang mampu buat kita melupakan insan yang pernah menyakiti hati kita *


Syukran jiddan.Sila tekan like dan send jika suka entri ini ..^_^

- ANDAINYA LELAKI TAHU -

Cik Admin | Monday, April 30, 2012 | 0Comments |

Andainya lelaki tahu,
Dalam hati seorang perempuan,
Ada naluri untuk disayangi,
Ada rasa untuk diberi perhatian,
Ada rasa untuk didengari keluh kesahnya,
Ada waktu - waktu minta ditemani kesedihannya,

Andainya lelaki tahu,
Rajuk seorang perempuan minta dipujuk,
Marah seorang perempuan perlu didekati,
Sedih seorang perempuan perlu didengari,
Gembira seorang perempuan ingin dikongsi,

Andainya lelaki tahu,
Disebalik seribu satu rasa itu,
Ada sekeping hati nan lembut,
Bukan untuk ditatang bagai minyak yang penuh,
Bukan jua untuk dimanjai,
Hanya perlukan sedikit perhatian,
Agar rasa kasih itu terasa wujud,
walaupun saat berjauhan,

Kerana andainya lelaki tahu,
Hati itu akan sentiasa bertanya,
Pada diri seorang perempuan,
Wujudkah cinta itu dihati lelaki,
Bila saat jauh tanpa perkhabaran,
Sebagaimana mekarnya cinta itu,
Tetap dihati seorang perempuan,
Biarpun berkali ombak menghempas,
Takkan sesekali pantai itu berubah


Syukran jiddan.Sila tekan like dan send jika suka entri ini ..^_^

....♥♥. Allah Menyukai Hamba Yang Bertaubat •´*(¯`*•.¸*♥*¸.•*´¯) ♥ (¯`*•.¸*♥*¸.•*´¯) ♥ *....… •´*

Cik Admin | Monday, April 30, 2012 | 0Comments |




بــــــــســم الله الرحمن الرحــيــــــــم



السلام عليكم ورحمة الله و بركاته

Umar bin khathtab Radhiallahu 'anhu pernah berkata:
"Janganlah kamu tertipu oleh (penafsiran) firman Allah 'azza wa jalla (yang salah):
Barang siapa melakukan satu kebaikan maka ia akan dibalas sepuluh kebaikan. Dan barang siapa melakukan satu kejahatan maka ia hanya akan dibalas dengan kejahatan yang setimpal.

Karena kejahatan itu, walaupun hanya satu kejahatan, akan diiringi oleh sepuluh perkara buruk, yaitu:

1,.. Jika seorang hamba melakukan satu dosa maka ia telah membuat Allah murka padanya dan Ia kuasa atasnya

2,.. Ia telah membuat iblis senang

3,.. Ia telah menjauh dari surga

4,.. Ia telah mendekat ke neraka

5,.. Ia telah menyakiti sesuatu yang paling ia cintai yaitu dirinya sendiri

6,.. Ia telah menodai dirinya yang suci

7,.. Ia telah menyakiti malaikat penjaga

8,.. Ia telah menyusahkan Nabi Shalallahu Alaihi Wa Sallam di kuburnya

9,.. Ia telah mempersaksikan dirinya kepada langit dan bumi serta semua makhluk bahwa ia telah berdurhaka kepada Allah

10,.. Ia telah mengkhianati semua manusia dan berdurhaka kepada Allah

Allah 'azza wa jalla berfirman:
"Kabarkan kepada hamba-hambaKu, bahwa sesungguhnya Akulah Yang Maha Pengampun lagi Maha Penyayang, dan bahwa sesungguhnya adzabKu adalah adzab yang sangat pedih. (QS. 15:49-50)

Sebagai hamba-Nya hendaknya didalam hati terdapat dua sayap yang seimbang, yaitu takut dari siksaan dan harapan atas pahala dari Allah yang Maha Mulia. Jika seseorang takut kepada manusia, akan lari menjauh dari mereka, akan tetapi takut kepada Allah 'azza wa jalla akan mendekatkan kepadaNya.

"Maka segeralah kembali kepada (menta'ati) Allah. Sesungguhnya aku seorang pemberi peringatan yang nyata dari Allah untukmu. (QS. 51:50)."

Sesungguhnya Allah senang dengan taubat hambaNya.

Umar bin Khathtab Radhiallahu 'anhu, salah satu sahabat yang diberi kabar gembira dengan jaminan masuk surga, seakan-akan tidak memiliki waktu khusus untuk tidur. Pernah suatu ketika ia mengantuk sedangkan ia sedang duduk, lalu ia ditanya:
"Wahai Amirul Mukminin kenapa tuan tidak tidur saja?"
Ia menjawab:
"Bagaimana aku dapat tidur? jika aku tidur disiang hari, berarti aku menyia-nyiakan hak orang lain dan jika aku tidur di malam hari, berarti aku menyia-nyiakan bagianku (yang diberikan) dari Allah."

Sebagai manusia, siapapun orangnya pasti pernah melakukan perbuatan dosa. Allah Subhanahu Wa Ta'ala dengan sifat-Nya yang maha Pengampun, sangat gembira dengan kembalinya seorang anak manusia dari gemilang dosa menuju jalan yang lurus, tanpa memandang sebesar apapun dosa yang pernah ia lakukan.

Allah berfirman:
"Katakanlah: Hai hamba-hamba-Ku yang melampaui batas terhadap diri mereka sendiri, janganlah kamu berputus asa dari rahmat Allah. Sesungguhnya Allah mengampuni dosa-dosa semuanya. Sesungguhnya Dialah Yang Maha Pengampun lagi Maha Penyayang." (QS. 39:53).

Pintu taubat tetap terbuka sampai hari qiamat dan selama ruh belum sampai ketenggorokan.

Hamba Allah selayaknya bergegas menuju pintu tobat sebelum hilang waktu agar tidak menyesal dan mengigit jari-jari penyesalan, sebagaimana di ucapkan oleh al-Qoid Qutaibah al-Bahili:

"Jika waktu telah habis maka tidaklah berguna lagi segala persiapan".

Firman Allah Ta'ala:
"Dan kembalilah kamu kepada Rabbmu, dan berserah dirilah kepada-Nya sebelum datang adzab kepadamu kemudian kamu tidak dapat di tolong (lagi)" (QS. 39:54)

Jika dosa semakin membesar, maka ampunan Allah lebih besar lagi. Telah tiba waktu bertaubat, akan tetapi tidak tahu kapan pintu itu tertutup. Nabi Yang mulia bersabda:

"Barang siapa bertaubat sebelum matahari terbit dari barat maka Allah menerima taubatnya. (HR. Muslim)

==> ● ● ● <== ==> ● ● ● <== ==> ● ● ● <==

═════◆◇◆══════◆◇ ◇◆══════◆◇◆═════

==> ● ● ● <== ==> ● ● ● <== ==> ● ● ● <==

Siapa yang meninggalkan dunia, ia akan dicintai oleh Allah Subhanahu Wa Ta'ala, siapa yang meninggalkan perbuatan dosa, ia akan dicintai oleh para malaikat, dan siapa yang membuang sifat tamaknya terhadap kaum muslimin, maka ia akan dicintai oleh mereka (Usman bin Affan Radhiallahu 'anhu)
.•*´¨`*•. ● ● ● .•*´¨`*•. ● ● ● .•*´¨`*•. ● ● ● .•*´¨`*•.


Syukran jiddan.Sila tekan like dan send jika suka entri ini ..^_^

.......♥♥. 10 Kategori Perbuatan Sia-Sia (¯`*•.¸*♥*¸.•*´¯) ♥

Cik Admin | Monday, April 30, 2012 | 0Comments |


بــــــــســم الله الرحمن الرحــيــــــــم

السلام عليكم ورحمة الله و بركاته


Sufyan ats-Tsauri, seorang ulama hadist yang terkemuka, menyatakan bahwa ada sepuluh hal yang termasuk dalam kategori sia-sia, yaitu:

1,.. Laki-laki atau wanita yang berdoa untuk dirinya sendiri, tapi tidak dimohonkannya doa untuk ibu-bapaknya sendiri dan kaum Muslimin.

2,.. Orang yang kerapkali membaca Al Quran, tapi tidak membaca secara tertib sampai seratus ayat tiap-tiap hari.

3,.. Laki-laki yang masuk ke dalam masjid, kemudian ia keluar kembali dari masjid itu tanpa mengerjakan shalat tahiyatul-masjid.

4,.. Orang-orang yang melewati tanah perkuburan, tapi tidak mengucapkan salam kepada penghuni-penghuni kubur dan tidak mendoakan untuk keselamatan arwah-arwah mereka.

5,.. Laki-laki yang masuk pada hari Jumat ke suatu kota, kemudian ia keluar lagi dari kota itu tanpa mengerjakan shalat Jumat berjamaah.

6,.. Laki-laki atau wanita yang tinggal di suatu lingkungan dengan seorang ulama, tapi dia tidak mempergunakan kesempatan itu untuk menambah ilmu pengetahuan.

7,.. Dua orang laki-laki yang bersahabat, tapi mereka tidak saling menanyakan tentang keadaan masing-masing dan keluarganya.

8,.. Laki-laki yang mengundang seseorang menjadi tamunya, tapi tidak diacuhkan dan tidak dilayani tamunya itu.

9,.. Pemuda yang menjadikan zaman mudanya berlalu begitu saja tanpa memanfaatkan waktu yang beharga itu untuk menuntut ilmu dan meningkatkan budi pekerti.

10,.. Orang yang tidak menyadari tetangganya yang merintih lantaran kelaparan, sedang ia sendiri makan kekeyangan di dalam rumahnya.
wallahuallam

═════◆◇◆══════◆◇ ƸӜƷ ◇◆══════◆◇◆═════

● ● ● ¸¸.•*¨*•♫♫•*¨*•.¸¸ ● ● ● ¸¸.•*¨*•♫♫•*¨*•.¸¸ ● ● ●

Kita tidak pernah menghitung dosa yang kita lakukan dalam satu hari, satu minggu, satu bulan, satu tahun apalagi sepanjang usia kita ? . . .

Allah berfirman dalam surat az-Zumar [39]: 53 "Katakanlah: "Hai hamba-hambaKu yang melampaui batas terhadap diri mereka sendiri, janganlah kamu berputus asa dari rahmat Allah. Sesungguhnya Allah mengampuni dosa-dosa semuanya. Sesungguhnya Dia-lah yang Maha pengampun lagi Maha Penyayang."

Indah sekali ayat ini, Allah menyapa dengan panggilan yang bernada teguran, namun tidak di ikuti dengan kalimat yang berbau murka. Justru Allah mengingatkan untuk tidak berputus asa dari rahmat Allah. Allah pun menjanjikan untuk mengampuni dosa-dosa.

Ketika Allah dengan Maha kebesaran-Nya menyatakan demikian, maka seperti onta yang sesat jalan dan mungkin telah tenggelam di dasar samudera, mengapa tak berjalan kembali menuju Allah dan menangis di "Kaki Kebesaran-Nya" mengakui kesalahan dan memohon ampunan-Nya . . .

Ya Allah, tolonglah aku, hanya Kau saja Yang Maha Memberi pertolongan. Ya Allah, permudahkan juga sahabat-sahabatku yang lain dalam perjuangan mereka. Janganlah hendaknya kesibukan kami menjauhkan silaturrahim antara kami. Ya Allah, tolonglah kami semua... ampunkan dosa kami yang kadang-kadang lalai dan bahkan sering kali lalai, ampunkah kami Ya Allah, permudahkanlah ilmu ini masuk ke dalam hati kami, jernihkanlah hati kami, bantulah kami memperbaiki niat kami, kuatkanlah keikhlasan kami, bantulah kami Ya Allah, bantulah kami Ya Allah, bantulah kami Ya Allah ...

Ya Allah ... tolonglah kami ... kami tiada daya tanpa hidayah dariMu ... Aamiin Ya Robbal Alamiin.


Syukran jiddan.Sila tekan like dan send jika suka entri ini ..^_^

Bekal Kembali

Cik Admin | Monday, April 30, 2012 | 0Comments |

بــــــــســم الله الرحمن الرحــيــــــــم


السلام عليكم ورحمة الله و بركاته

 
Pohon yang tumbuh dengan benih di daratan, tidak akan kukuh, teguh. Tetapi pohon yang tumbuh dari dalam tanah, tunjangnya terbenam dalam, akar-akarnya kukuh mencengkeram bumi dan tampil sebagai pohon yang sanggup hadapi apa jua hantaman angin kencang, ribut badai... tetap tegak.

Begitulah diri kita. Perlu diberi masa untuk hati bersunyi-sunyi hanya dengan Allah. Untuk berfikir, berzikir, taffakur, tazakkur.

Nanti keluarlah insan-insan yang kental jiwanya, tidak mampu dibeli hatinya walau dengan seluruh isi dunia. Landasan hidup dan perjuangan hanya karena Allah. Istiqomah dalam kebenaran seberat apapun cobaan.

Sebelum diangkat menjadi Nabi, Rasulullah Shalallahu 'alaihi wa sallam merenung ke dalam diri di Jabal Nur, dalam hiruk pikuk, jahiliyyah di kota Mekkah. Baginda Shalallahu 'alaihi wa sallam memutuskan diri dari lingkungan dalam beberapa waktu.

Marilah kita cari sedikit masa untuk kita mengisi kembali kekuatan dalam dan ruh, cas kembali batrei yang kian lemah. Berupaya bangun sebentar di waktu sebelum subuh, untuk menenggelamkan diri di dalam lautan keesaanNya, lautan rahmat dan kasih sayangNya?

Risalah Al-Qur'an yang menjadi perjuangan diciptakannya diri kita sebagai khalifahNya memang berat. Gunung juga tidak mampu memikulnya. Tapi hati mukmin yang mengenal Tuhannya mampu menanggung segala taklif, luas untuk memahami segala kejadian.

Rasulullah Shalallahu 'alaihi wa sallam di zaman Makkiyyah dikukuhkan dengan ayat-ayat yang berkali-kali mengingatkan tentang tazkiyatun nafs. Mengulang-ulang supaya hidupkan malam dengan bersholat, berzikir dan membaca al-Qur'an. Natijahnya lahirlah Rasulullah Shalallahu 'alaihi wa sallam dan sekelompok manusia istimewa, para sahabat yang tiada tandingan dalam sejarah peradapan manusia sehingga ke hari ini.

Bukan kwantitas yang kita hendak persembahkan di hadapan 'Azza wa Jalla nanti, tapi secebis keikhlasan. Meski jutaan rupiah di'investasi'kan untuk kebajikan, tapi kosong dari keikhlasan tidak sedikit pn di pandang Allah.

Walau seribu nyawa di layangkan supaya nama-namanya disebut sebagai syahid, neraka juga tempatnya. Si alim, puluhan tahun menghabiskan masa di pengajian, ratusan makalah, buku dan ceramah tidak mampu menyelamatkannya dari sentuhan azab Allah, andai yang diharapkan bukan ridha Allah.

Apa guna berpenat di dunia tetapi sepicing pun Allah tidak pandang di akhirat nanti. Mari bersama kita masukkan ruh ikhlas itu. Amalan, ubudiyyah tanpa ikhlas, kaku ... beku ... Bila pulang nanti, apakah yang ingin kita persembahkan padaNya? ...

ღ☆ღ*¨*¤*ღ☆ღ*¨*¤.¸¸::♥: Hamba ﷲ :♥::.¸¸.¤*¨*ღ☆ღ¸.¤*¨*ღ☆ღ

Hanya menulis memang mudah .. membaca .. berbicara juga gampang ... tapi kesulitannya adalah melakukan , melaksanakan .... ?
MEMANG ~
Tetapi seidaknya dengan mendengarkan .. membaca .. melihat kita akan dapat memilih, memilah baik buruknya ..
dan terketuk hati kita untuk mengamalkannya.

Dasar kekafiran itu dikelilingi oleh empat tiang yaitu kasar hati, buta fikiran, lalai dan prasangka. Orang berhati kasar akan menghina kebenaran, menunjukkan kejahatan dan mengutuk orang-orang pandai. (Ali bin Abi Thalib RA)
♥ '♥ '. ♥ '♥ '. ♥ ' ».................. ♥
».................. ♥


Syukran jiddan.Sila tekan like dan send jika suka entri ini ..^_^

.♥♥. AMANAH .♥♥.

Cik Admin | Monday, April 30, 2012 | 0Comments |
 
بــــــــســم الله الرحمن الرحــيــــــــم

السلام عليكم ورحمة الله و بركاته


Seorang pemuda sedang dalam satu perjalanan yang jauh, merasa amat letih. Dia pun berhenti berehat di satu kawasan perkampungan dan melepaskan kudanya mencari makan di situ. Oleh karena keletihan, pemuda itu tertidur di bawah pohon. Kudanya yang kelaparan merumput di satu kawasan ladang dan memakan tanaman di situ. Tidak berapa lama kemudian, sang petani yang memiliki ladang itu pun balik. Melihat habis tanamannya musnah, petani itu hilang kesabaran lalu membunuh kuda yang memakan tanamannya.

Apabila terjaga dari tidur, pemuda itu mencari kudanya. Puas dia mencari tidak juga berjumpa. Akhirnya dia ketemu bangkai kudanya di sebuah ladang. Melihat keadaan itu, dia menjadi marah dan mencari pembunuh kudanya. Dia terus menuju ke sebuah rumah berdekatan. Begitu menjumpai tuan rumah, dia terus mengamuk dan terjadilah pertikaian dan akhirnya petani itu terbunuh.

Peristiwa itu diketahui orang ramai. Pemuda itu dibawa berjumpa khalifah untuk diadili. Mengikut hukum qisas, bunuh dibalas dengan bunuh. Khalifah memerintahkan supaya dia dipenjarakan sehari semalam sebelum dia dipancung pada jam 5.00 keesokan petangnya.

Pemuda itu merayu supaya dia dibolehkan balik dahulu berjumpa ibunya untuk menyelesaikan satu perkara yang amat penting. Khalifah tidak meluluskan rayuan pemuda itu. Namun pemuda itu tidak berputus asa dan terus merayu sambil menyatakan dia mempunyai tanggungjawab yang mesti dibereskan sebelum dia dihukum bunuh. Dia berjanji akan balik segera begitu urusannya selesai.

Khalifah meminta pandangan waris si mati. Anak petani itu tidak mengizinkan pemuda itu pergi karena bimbang dia tidak akan datang lagi untuk menerima hukuman mati. Berkali-kali pemuda itu merayu dan bersumpah akan datang semula, namun tiada seorang pun menunjukkan tanda simpati. Akhirnya tampil seorang tua menuju menghadap khalifah menyatakan kesanggupan untuk menjadi tebusan/jaminan untuk membolehkan pemuda itu balik ke rumah.

Orang tua itu tidak lain tidak bukan ialah Abu Dzar, seorang sahabat Nabi yang banyak merawikan hadits. Melihat apa yang berlaku, semua hadirin tercengang dan sebagian besar memarahi Abu Dzar karena tindakannya yang membahayakan diri sendiri. Abu Dzar berjanji untuk menjadi tebusan dan membolehkan pemuda itu pulang menyelesaikan masalahnya. Melihat kejadian ini, pemuda itu menjadi tenang dan mengikat janji bahwa dia akan kembali secepatnya untuk dipancung begitu urusannya selesai.

Abu Dzar faham kegagalan pemuda itu menunaikan janji akan mengakibatkan nyawanya tergadai. Ketika ditanya khalifah bagaimana dia sanggup meletakkan dirinya dalam keadaan membahayakan, Abu Dzar menenerangkan demi keluhuran Islam, dia sangat malu melihat tiada siapapun sanggup mengulurkan bantuan ketika pemuda asing itu dalam kesusahan yang amat sangat. Pemuda itu dibolehkan pulang kerumah sementara Abu Dzar pula dikurung di penjara.

Pada keesokkan petangnya, penuh sesak manusia menuju ke istana khalifah untuk menyaksikan episode yang mencemaskan. Ramai menganggap Abu Dzar akan dibunuh karena kemungkinan besar pemuda itu tidak akan datang menyerahkan lehernya untuk dipancung. Saat yang mendebarkan berlaku ketika beberapa menit lagi jam lima petang, pemuda itu masih belum tiba.

Abu Dzar dikeluarkan dari kurungan. Kegagalan pemuda itu menghadirkan diri akan menyebabkan Abu Dzar menjadi mangsa. Di saat terakhir, orang ramai melihat kelebat seorang lelaki menunggang seekor kuda dengan amat kencang sekali. Ketika itu riak cemas orang ramai bertukar menjadi reda. Tepat sekali bagaimana dijanjikan pemuda itu sampai genap jam lima petang. Pemuda itu lantas turun di hadapan Khalifah seraya meminta maaf karena 'terlambat' menyebabkan suasana tegang dan cemas.

Pemuda itu menerangkan sepatutnya dia sampai lebih awal, tetpai terlambat disebabkan tali kudanya putus di tengah perjalanan. Dia menerangkan urusan yang dikatakannya amat penting dulu ialah karena terpaksa menyelesaikan tanggungjawab sebagai penjaga harta anak-anak yatim dan menyerahkan tugas itu kepada ibunya. Pemuda itu berjumpa Abu Dzar untuk mengucapkan terimakasih di atas kesanggupannya menjadikan dirinya sebagai tebusan. Selepas itu dia segera ke tempat dilakukan hukuman pancung. Ketika pengawal hendak menghayun pedangnya , tiba-tiba anak petani dengan suara yang kuat meminta hukuman dibatalkan. Dengan rela hati dia memaafkan kesalahan pemuda itu, pemuda itu amat lega dan terus sujud atas tanda syukur kepada Allah.

 '. ♥ '♥ '. ♥ ' ».................. ♥  '. ♥ '♥ '. ♥ ' ».................. ♥

Kisah ini menggambarkan betapa luhurnya pribadi individu apabila Islam telah menyelinap di sanubari. Seseorang sanggup mengorbankan jiwa dan raganya demi menjaga maruah Islam untuk mengulurkan pertolongan kepada orang yang di dalam kesusahan.

Agama Islam jika diamal dan dihayati sepenuh jiwa dan raga mampu menjadikan seseorang berakhlak mulia dan sanggup mati karena menunaikan janji yang telah dibuat. Orang Islam semuanya bersaudara saling bantu-membantu dan sanggup mengulurkan pertolongan sekiranya ada saudara berada dalam kesusahan.

ღ☆ღ*¨*¤*ღ☆ღ*¨*¤.¸¸::♥: Hamba ﷲ :♥::.¸¸.¤*¨*ღ☆ღ¸.¤*¨*ღ☆ღ
             ♥ ..................                    ♥
              ♥ ♥ '♥ '. ♥ '♥ '. ♥ ' ».................. ♥


Syukran jiddan.Sila tekan like dan send jika suka entri ini ..^_^

Masa Dalam Kehidupan

Cik Admin | Monday, April 30, 2012 | 1Comments |

السلام عليكم ورحمة الله و بركاته

Kegelisahan, kedukaan dan air mata adalah sebagian daripada sketsa hidup dan kehidupan kita sekalian hamba di dunia ini. Titisan air mata yang bermuara dari hati dan berselaputkan kegelisahan jiwa terkadang memilukan hingga mencipta keresahan dan kebimbangan.

Kedukaan karena kerinduan yang teramat sangat dalamnya menyebabkan kepedihan yang menyesakkan ruang dada. Jiwa yang rapuh pun mengadu, berkeluh-kesah pada alam serta isinya, bertanya di manakah pasangan jiwa berada. Lalu hati mencipta serpihan kegelisahan, bagai anak kecil yang kehilangan ibunya.

Keinginan bertemu pasangan jiwa hadir tanpa disadari sebelumnya hingga tanpa sadar telah menjadi sebagian hidup yang tidak boleh dipisahkan lagi. Letih .... sungguh letih jiwa raga. Sendiri mengayuh biduk kecil dengan rasa hampa.

Keresahan dan kegelisahan janganlah sampai mengubah pandangan kepada Pemilik Cinta. Berserah kepada Maha Pemurah. Ikhtiar, munajat serta untaian doa tiada habis-habisnya dicurahkan kepada Pemilik Hati. Tak usah membandingkan diri dengan orang lain karena Dia pasti memberikan yang terbaik untuk setiap hamba-Nya, meskipun adakalanya kita sekalian hamba tidak menyadarinya.

Usahlah diri bersedih lalu menangis di penghujung malam karena tak kunjung usai memikirkan siapa kiranya pasangan jiwa. Menangislah karena air mata permohonan kepada-Nya di setiap sujud dan keheningan pekat malam. Jadikan hidup ini penuh dengan harapan yang baik kepada pemilik Jiwa. Bersiap menghadapi putaran waktu hingga setiap gerak langkah serta helaan nafas bernilai ibadah kepada Maha pencipta.

Senyum dan hapuskan air mata serta hilangkan lara di jiwa. Terima semua sebagai bagian kembara kehidupan yang akan menemui rahasia di sebalik titian kehidupan. Hingga, kelak akan rasakan tidak akan lagi riak kegelisahan dan keresahan saat bersendirian.

♥ '♥ '. ♥ '♥ '. ♥ ' ».................. ♥

Ketika orang lain bergantung pada dunia, gantungkanlah dirimu hanya kepada Allah. Ketika orang merasa gembira dengan dunia, jadikanlah dirimu merasa bahagia dengan Allah. Ketika orang lain merasa bahagia dengan kekasih-kekasih mereka, jadikanlah dirimu bahagia dengan Allah. Dan ketika orang menghadap dunia untuk mencari harta dan menimbunnya jadikanlah dirimu benar benar mencintai Allah. (Ibnu Qoyyim)

♥ '♥ '. ♥ '♥ '. ♥ ' ».................. ♥

Ada masa dalam kehidupan cobaan datang
melanda dan bertimpa-timpa sehinggakan kIta
rasa tak mampu untuk menghadapinya... terasa
hampir putus asa.

Pada ketika itu... ingatlah selalu bahwa apabila
kita di uji, ia juga bermaksud Allah sedang dan
selalu memerhatikan kita. Dia ingin kita menjadi
yang terbaik, Dia ingin kita memperbaiki diri kita
dan Dia mau kita kembali memohon dan berdoa
pada Nya.

Allah sedang memberi peluang untuk
memperbaiki hubungan kita dengan-Nya
Cobaan datang dengan sebab... bukan
kebetulan.

Tabahkan hati.. Kuatkan semangat.. dan
kukuhkan iman. Berdoa dan berharap agar Allah
senantiasa membantu kita untuk kembali ke
jalan yang benar... jalan yang diridhaiNya.
Sesungguhnya setiap penyakit, bala dan cobaan
merupakan kiffarat dosa kita yang lalu.
Moga Allah senantiasa melindungi dan membimbing kita ke jalan-Nya.


Syukran jiddan.Sila tekan like dan send jika suka entri ini ..^_^

.......♥♥. Siapa Kita Di Sisi Allah

Cik Admin | Monday, April 30, 2012 | 0Comments |

بــــــــســم الله الرحمن الرحــيــــــــم



السلام عليكم ورحمة الله و بركاته

Ada orang yang disukai banyak orang, ada orang yang dibenci banyak orang, ada yang banyak orang kenal, ada yang tidak dikenali seorang pun.

Ada yang selalu dipuji oleh orang banyak, ada yang selalu diumpat dan di caci oleh orang banyak.

Kita sedih apabila ada yang membenci diri kita, kita sedih apabila kita sendirian, tiada teman di sisi, kita girang bila banyak kawan di sisi kita, kita gembira bila di puji dan disebut kebaikan.

Inikah manusia termasuk diri ini? bergelimang dengan kelalaian dan kealpaan?

Pernakah kita terpikir apa tanggapan Allah kepada kita?
ketika kita melengahlengahkan waktu sholat, ketika kita lambat sholat subuh, ketika kita melewatkan waktu sepertiga malam dengan perkara sia-sia.

Bila kita terjepit kesulitan, kita mendesak Allah memperkenankan doa, dan ketika kita mendapat rezeki berlimpah ruah, tiada ucapan terima kasih dan syukur kepadaNya.

Kita terlalu sensitif dan mengambil berat apa yang manusia lain nilai tentang diri kita, sedangkan penilaian Allah, kita abaikan dan sia-siakan.

Kita tahu, Walau bagaimana besar derajat di dunia ini, satu hari nanti pasti kembali ke perut bumi.

Kita tahu, Sebagaimana bermegah melakukan maksiat di bumi ini, satu hari nanti pasti diazab dalam perut bumi.

Kita tahu, Walau banyak manapun ketawa di muka bumi ini, satu hari nanti akan menangis di perut bumi.

Kita Tahu, Sebagaimana bermegah dengan memakan dan meminum barang haram, satu hari nanti tubuh pasti akan menjadi makanan ulat,

Kita tahu, Walau bagaiman banyak sekalipun harta yang dikumpulkan, satu hari nanti akan musnah juga harta itu.

Kita tahu, Walau banyak sekali gunakan cahaya di muka bumi ini, satu hari nanti tetap akan hidup dalam gelap gulita di perut bumi.

Kita tahu, Walau bagaimana pun berlagak dan bertakabur di atas muka bumi ini, satu hari nanti akan tetap dihina di dalam perut bumi.

KITA TAHU, WALAU SADAR HATI MEMBACA TULISAN INI . . . TAK MUDAH UNTUK MERUBAH DIRI . . LALU, MARI KITA JAWAB; SIAPA KITA DI SISI ALLAH ?

'. ♥ '♥ '. ♥ ' ».................. ♥
.............. ♥♥             ♥

Bila Iman terasa mulai luntur, dilindas kesibukan dunia. Difikirkan obatnya ada di majlis-majlis zikrullah atau taman surga. Namun tak berapa setelah pulang dari majlis-majlis itu, imannya kembali roboh juga.

Difikirkan rindu itu ada pada hamparan sajadah di sepertiga malam, namun segalanya terasa kering dan hambar semata. Disangkanya madu kasih Ilahi pasti ada pada kalam-Nya, sayangnya hatinya semacam tanah gersang yang hanya mampu menampung air kasih-Nya tetapi gagal menyerap indah cinta-Nya ke dalam diri.

Dan salah satu cara yang paling baik, paling berkesan dan paling segera adalah dzikrul maut. Ingati mati. karena memang benar, mati itu senantiasa mengejar, dan manusia pun terkadang tidak meyangka dia akan mati pada saat 'Izrail menjemput.

Teguhkan iman, tetapkan amal. Ketika hamba melangkah mencari-Nya selangkah, Dia berlari mendapatkannya seribu langkah ....
'. ♥ '♥ '. ♥ ' ».................. ♥
.............. ♥♥             ♥'. ♥ '♥ '. ♥ ' ».................. ♥
.............. ♥♥             ♥


Syukran jiddan.Sila tekan like dan send jika suka entri ini ..^_^

Cinta itu wujud...

Cik Admin | Monday, April 30, 2012 | 0Comments |

Cinta itu wujud...

Pada hati-hati yang suci...
Pada jiwa-jiwa yang ingin cuba mengenali_NYA...
Pada hamba yang semakin insaf akan ke khilafannya...


Cinta itu ada....

Pada ALLAH yang mencipta kita....
Indah pada pandangan mata...
Berbeda paras dan rupa, itu bukan ukuran_NYA...


Cinta itu Adil...

Pada saat umat jahil...
Rosulullah menjadi Pilihan_NYA...
Membawa umat kembali mencintai_NYA...


Cinta itu pasti ada...

Pada seraut wajah redup ibu bapa...
Penat dan lelahnya membesarkan kita...
Ikhlas hatinya, entah dapat di balas atau sebaliknya....


Cinta itu hadir...

Pada seorang saudara yang menasehati saudaranya yang lain...
Keduannya saling menasehati ke arah kebenaran dan kesabaran...
Supaya ukhuwah menuju syurgawi tak terlupakan...


Cinta itu pati muncul...

Dalam hati seorang sahabat sejati...
Mencari dan mengajak sahabat lain ke jalan Illahi...
Agar diri dan sahabat tidak terhumban ke dalam gaung neeraka yang dahsyat tak terperi....


Cinta itu suat Anugerah...

Bila hati bertemu hati...
Saat ijab qabul selesai terurai....
Keikhlasan sang suami memikat Ridha_NYA...

Cinta itu memang indah...
Bila berlandaskan Al-Qur'an dan As-Sunnah...
Bila tujuannya kerana Allah...
Bila matlamatnya syurga yang barakah...


Cinta itu pasti ada !!

Pasti kau akan temuinya...
Dengan membersihkan dirimu dari pada segala noda dan dosa...
Kelak, Cinta Abadi nan Hakiki akan bermula dan bertahta dalam jiwa seorang Hamba......

''Karena Cinta itu Pasti Ada''


Syukran jiddan.Sila tekan like dan send jika suka entri ini ..^_^

Selamatkan Diri Anda Dari Bisikan Syaitan Yang Terkutuk..

Cik Admin | Monday, April 30, 2012 | 0Comments |

Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh..

Jika syaitan berani campur tangan dalam diri kita, sampai-sampai ia mengalir mengikuti aliran darah apa yang bisa kita lakukan untuk mempertahankan diri dari syaitan.

JAWAPANNYA:

Allah adalah pencipta kita semua. Dialah Yang Maha Kuasa atas semua syetan. demi Rabb semua langit dan bumi, syetan tidak akan mampu menyesatkan, syetan tidak memiliki apa pun untuk itu. demi Rabb seluruh penjuru mata angin dan lautan, syetan tidak akan bisa mengangkat, tidak akan bisa menggerakkan, bahkan tidak akan mampu membawa apapun, kecuali atas izin Allah.

Dengan demikian, bisikan syetan bisa kita hadapi dengan berlindung kepada Allah.

Oleh karena itu, kita tinggal menghadapi diri sendiri, dalam hal ini, ada dua hal yang bisa membantu diri kita untuk melawan dorongan pikiran..

PERTAMA:

Kita harus memahami bahwa ketika shalat kita sedang berada di hadapan Allah.

Pikiran-pikiran yang sengaja dilemparkan syetan kepada kita hanyalah bersifat semua, duniawi, dan fatamorgana. Karenanya, bandingkanlah antara perkara duniawi yang muncul dalam pikiran dan keberadaan kita saat berada di hadapannya.

Tentu seorang mukmin akan merasa malu jika harus memilih dunianya dihadapan Rabbnya.

Ketika syetan melihat perasaan malu ini, sudah tentu ia akan beralih menggoda orang lain.

KEDUA:

syetan itu seperti pencuri.

Seorang pencuri selamanya tidak akan mengintai rumah yang jelek, tetapi ia akan mengintai rumah-rumah yang bagus lagi mewah.

Jika pemilik rumah bagus ini terjaga dan bersungguh-sungguh menunjukan kepada si pencuri bahwa dirinya ada, sedangkan si pencuri menyadari hal ini, bagaimanakah sifat pencuri itu? tentu saja ia akan pergi menjauhi rumah tersebut.

Syetan adalah pencuri yang menyambar shalat seorang hamba pada saat ia berpaling dari shalatnya.

Imam Al_Bukhari, Abu Dawud, dan An_Nasa'i meriwayatkan dari 'Aisyah ra. yang berkata, ''saya bertanya kepada Rasulullah SAW. tentang menoleh dalam shalat, maka beliau menjawab:


ﻫﻮﺍﺣﺘﻼﺱ ﻳﺨﺘﻠﺴﻪ ﺍﻟﻴﻄﺎﻥ ﻣﻦ ﺻﻼﻩ ﺍﻟﻌﺒﺪ


Artinya:

"Ia adalah sambaran yang dilakukan oleh syetan dari seorang hamba''.

Ada beberapa cara agar mempermudah kita dapat Khusyuk dalam menjalankan Shalat..

1. Bersiaplah berdiri untuk mengerjakan shalat niat hanya untuk shalat.

2. Tuma'ninah, tenang konsentrasi, dan fokus.

3. Mengingat mati pada saat shalat, niscaya akan menambah pepasrahan diri kita.

4. Sebisa mungkin memahami bacaan shalat. tidak hanya hafal dimulut saja.

5. Membaca setiap ayat yang diucapkan dan berhenti sejenak. agar ada kesempatan untuk bernapas dan menterjemahkan artinya. sesungguhnya shalat itu lebih baik tidak terburu-buru.

6. Membaca Al_Qur'an dengan tartil.

7. Yakin bahwa Allah akan menerima seluruh do'a, sanjungan, pujian dan harapan dalam shalat kita.

8. Memohon pada Allah agar terlindung dari godaan syetan.

9. Mata harus melihat ketempat sujud, tidak boleh meliat kemana-mana.

10. Membayangkan kekhusyukan orang-orang shaleh terdahulu saat mereka shalat.

11. Mengetahui keistimewaan khusyuk dalam sholat.

12. Berusaha dan bersungguh-sungguh dalam shalat.

13. Berzikir setelah shalat.

14. Tidak shalat jika ada hidangan makanan yang disukai.

15. Tidak shalat saat mengantuk.

16. Tidak shalat dibelakang orang tidur/berbicara.

17. Berupaya agar tidak menguap saat shalat.

Insya ALLAH kalau hal tersebut kita berusaha lakukan maka kita akan merasakan kemanisan khusyuk dalam shalat.

Muda-mudahan kita bisa merasakan kemanisan khusyuk dalam mengadap Allah SWT.

Aamiin Ya Rabbal 'Alamiin..

Barakallahufiikum

Salam ukhuwahfillah.

SEMOGA BERMANFAAT

(¯`*•.¸♥☆☆☆☆♥¸.•*´¯)



Syukran jiddan.Sila tekan like dan send jika suka entri ini ..^_^

♥ SIFAT LELAKI / CALON / SUAMI YANG SOLEH ♥

Cik Admin | Monday, April 30, 2012 | 0Comments |

Kadang kala kita salah dalam menilai seorang lelaki yang baik berdasarkan kerja nya. Pada dasarnya lelaki yang baik itu sebenarnya terletak pada agamanya. Banyak yang beranggapan lelaki beragama itu mestilah seorang ustaz, imam masjid, pelajar agama dan seumpamanya.

Sebenarnya perkara ini juga tidak benar. Ramai dikalangan ahli agama yang sering memukul isteri, bersifat kasar, tidak pandai melayani isteri dan sebagainya. Jadi ini juga bukanlah ciri-ciri seorang lelaki yang baik sebagaimana yang digambarkan oleh Rasulullah. Lelaki yang baik dan beragama itu mempunyai sifatnya yang tersendiri.



SOLEH dapat di definisikan sebagai seorang lelaki muslim yang beriman (mukmin), bersih dari segi zahir dan batinnya, mengambil makanan yang bersih dan halal (bukan dari sumber yang haram).

Sentiasa berusaha menjauhkan dirinya dari perkara yang akan mendorong kearah maksiat dan menariknya ke jurang NERAKA yang amat dalam. Ialah seorang lelaki yang sentiasa taat kepada Allah swt. dan Rasul nya walau dimana saja mereka berada.

Kita sendiri (Wanita/Laki-laki) harus menyadari bahwa bukanlah manusia sempurna, ada kesalahan yang dilakukan sengaja atau tidak akan tetapi kembalilah dan mohon ampun kepada Allah swt,



Jika engkau seorang wanita, carilah lelaki yang mempunyai sifat-sifat ini —

Jika anda seorang lelaki, jadilah seorang lelaki yang mempunyai sifat-sifat ini :))

Kuat amalan agamanya..., Menjaga solat fardhu, kerap berjemaah dan solat pada awal waktu. Auratnya juga sentiasa dipelihara dan memakai pakaian yang sopan. Sifat ini boleh dilihat terutama sewaktu bertemu
Akhlaknya baik, Yaitu seorang yang tampak tegas, tetapi sebenarnya seorang yang lembut. Pertuturannya juga mesti sopan, melambangkan peribadi dan hatinya yang mulia...

Tegas mempertahankan Jati-diri nya, Tidak berkunjung ke tempat-tempat yang dapat menjatuhkan nama-baiknya.
Amanah, tidak mengabaikan tugas yang diberikan dan tidak menyalahgunakan kuasa dan kedudukan...

Tidak boros, tetapi tidak pelit. Mengerti menggunakan uang untuk keperluan yang bermanfa’at dengan bijaksana.
Menjaga mata dengan tidak melihat perempuan lain yang lalu lalang ketika sedang bercakap-cakap...

Pergaulan yang terbatas, tidak mengamalkan cara hidup bebas walaupun dia tahu dirinya mampu berbuat demikian.
Mempunyai kawan pergaulan yang baik, Kawan pergaulan seseorang itu biasanya sama.
Bertanggung-jawab, Lihatlah dia dengan keluarga dan Ayah Ibu nya.
Wajah yang tenang, Terlihat dari cara berbicara, Bekerja dan saat dalam suasana Cemas....

Jika berhadapan dengan masalah, Tidak mudah mengumpat dan cepat marah karena syaitan tidak suka manusia dengan kesabarannya. Maka cobalah untuk bersabar dan terus bersabar, INSYA ALLAH akan memberi ketenangan.
Dapat mendengarkan alasan dan teguran, mana tahu di sebaliknya itu terdapat kebenaran dan sebagai panduan diri untuk membaiki diri menjadi lebih baik…



Semoga Sifat-sifat ini dapat diamalkan oleh kita semua kaum lelaki yang mencari ridha Allah.

Buat wanita solehah yang mencari pasangan yang soleh, cobalah anda perhatikan Sifat-sifat yang terangkum di atas pada setiap lelaki yang anda kenal. Jika Sifat-sifat ini ada pada mereka. Walau bagaimanapun juga, tidak semestinya semua sifat di atas terpenuhi, jika hanya terdapat 5-6 sifat itu sudah memadai. Manusia dapat berubah suatu saat nanti.

Insya Allah sifat-sifat baik yang lain akan menyusul dengan usaha dan kesabaran untuk mencapainya.

Rasulullah bersabda :

Nikahilah seseorang disebabkan keturunan, wajah, harta dan agamanya, yang paling baik ialah AGAMAnya.



KRITERIA-KRITERIA LELAKI SOLEH
YANG DIMAKSUDKAN OLEH AL QURAN DAN AL HADIST

1. Senantiasa taat kepada Allah swt dan Rasullulah S.A.W.
2. Jihad Fisabilillah adalah maklumat dan program hidupnya.
3. Mati syahid adalah cita cita hidup yang tertinggi.
4. Sabar dalam menghadapi ujian dan cobaan dari Allah swt.
5. Ikhlas dalam beramal.
6. Kampung akhirat menjadi tujuan utama hidupnya.
7. Sangat takut kepada ujian Allah swt. dan ancamannya.
8. Selalu memohon ampun atas segala dosa-dosanya.
9. Zuhud dengan dunia tetapi tidak meninggalkannya.
10. Solat malam menjadi kebiasaannya.
11. Tawakal penuh kepada Allah ta’ala dan tidak mengeluh kecuali kepada Allah swt
12. Selalu berinfaq dalam keadaan lapang maupun sempit.
13. Menerapkan nilai kasih sayang sesama mukmin dan ukhwah diantara mereka.
14. Sangat kuat amar maaruf dan nahi munkarnya.
15. Sangat kuat memegang amanah, janji dan rahasia.
16. Pemaaf dan lapang dada dalam menghadapi kebodohan manusia, senantiasa saling koreksi sesama ikhwan dan tawadhu penuh kepada Allah swt.
17. Kasih sayang dan penuh pengertian kepada keluarga.



1. MENCARI NAFKAH
Tugas mencari nafkah dibebankan kepada kaum lelaki karena kelebihan dalam penciptaannya yang berupa kekuatan fisik dan akal fikirannya. Oleh itu lelaki mampu untuk bekerja keras untuk mencari nafkah, memberi perlindungan dan pertahanan kehidupannya terutama kepada keluarga, agama, bangsa dan agamanya. Inilah sebabnya lelaki diangkat menjadi pemimpin bagi kaum wanita.



2. BERJIHAD FIISABILILLAH
Jihad merupakan amal yang paling utama dan puncak ketinggian Islam. Tidak ada satu pun amalan soleh yang dapat menandingi Jihad. Orang soleh tidak sedikit pun merasa gentar dan takut apabila berjuang menegakkan agama Allah sebaliknya sentiasa tersenyum bangga menjadi seorang hamba Allah dengan gelar paling indah yaitu MUJAHIDIN.



3. MELINDUNGI DAN MEMBELA KAUM YANG LEMAH DAN TERTINDAS
Sememangnya sejak akhir-akhir ini golongan kafir senantiasa mencari peluang untuk menindas dan menakluki negara-negara serta umat- umat Islam. Orang orang yang soleh haruslah peka dan bersedia untuk bertindak balas supaya umat-umat Islam tidak akan ditindas dengan sewenang-wenangnya oleh golongan tersebut.



4. MEMIMPIN & MENDIDIK ANAK & ISTRI
Mengajar dan membimbing dengan cara yang baik sehingga anak / isteri yang tidak soleh/solehah menyadari akan kesalahannya dan menggantikan cara hidupnya menjadi anak/isteri soleh/solehah. Mendidik anak/isteri dengan bijaksana sehingga dia menyadari makna yang sebenarnya dan bersedia mengubahnya.

Sabda Rasulullah:

“Orang yang terbaik diantara kamu adalah orang yang terbaik terhadap isterinya, dan aku adalah orang yang terbaik diantara kamu terhadap isteriku.” … ( HR Ibnu Majah )
Tauladan Rasulullah dalam kehidupan berkeluarga: Keadaan beliau sebagai suami dan ayah. Kebiasaan beliau di tengah kehidupan bekeluarga. Cinta kasih beliau terhadap isteri dan anak....."


Semoga Bermanfaat


(¯`*•.¸♥☆☆☆☆♥¸.•*´¯)


Syukran jiddan.Sila tekan like dan send jika suka entri ini ..^_^

Andai kau tahu

Cik Admin | Monday, April 30, 2012 | 0Comments |

ﺍﻟﺴﻼﻡ ﻋﻠﻴﻜﻢ ﻭﺭﺣﻤﺔ ﺍﻟﻠﻪ ﻭﺑﺮﻛﺎﺗﻪ

• KETIKA WANITA MENGGODA •

(¯`*•.¸♥☆☆☆☆♥¸.•*´¯)

Allah SWT telah menganugerahkan kepada kaum wanita keindahan yang membuat kaum lelaki tertarik kepada mereka.

Namun syari'at yang suci ini tidak memperkenankan keindahan itu diobral seperti layaknya barang dagangan di etalase atau di emperan toko.

Tapi kenyataan yang kita jumpai sekarang ini wanita justru menjadi sumber fitnah bagi laki-laki.

Di jalan-jalan, di acara TV atau di VCD para wanita mengumbar aurat seenaknya bak kontes kecantikan yang melombakan keindahan tubuh, sehingga seolah-olah tidak ada siksa dan tidak kenal apa itu dosa.

Benarlah sabda Rasulullah SAW yang mulia dalam hadits yang diriwayatkan oleh Imam Bukhari dan Muslim, di mana beliau bersabda, “Tidak pernah
kutinggalkan sepeninggalku godaan yang lebih besar bagi kaum lelaki daripada wanita.” (HR. Bukhari Muslim)

Ya, begitulah realitasnya, wanita menjadi sumber godaan yang telah banyak membuat lelaki bertekuk lutut dan terbenam dalam lumpur yang dibuat oleh syaitan untuk menenggelamkannya.

Usaha-usaha untuk menggoda bisa secara halus, baik disadari maupun tidak, secara terang-terangan maupun berkedok seni.

Tengoklah kisah Nabi Allah Yusuf ‘alaihis salam tatkala istri pembesar Mesir secara terang-terangan menggoda Beliau untuk diajak melakukan tindakan tidak pantas.

Nabi Yusuf pun menolak dan berkata, “Aku berlindung kepada Allah, sungguh tuanku telah memperlakukanku dengan baik.” (QS. Yusuf: 23)

Muhammad bin Ishaq menceritakan, As-Sirri pernah lewat di sebuah jalan di kota Mesir. Karena tahu dirinya menarik, wanita ini berkata, “Aku akan menggoda lelaki ini.” Maka wanita itu membuka wajahnya dan memperlihatkan dirinya di hadapan As-Sirri. Beliau lantas bertanya, “Ada apa denganmu?” Wanita itu berkata, “Maukah anda merasakan kasur yang empuk dan kehidupan yang nikmat?” Beliau malah kemudian melantunkan syair, ”Berapa banyak pencandu kemaksiatan yang mereguk kenikmatan dari wanita-wanita itu, namun akhirnya ia mati meninggalkan mereka untuk merasakan siksa yang nyata. Mereka menikmati kemaksiatan yang hanya sesaat, untuk merasakan bekas-bekasnya yang tak kunjung sirna.

Wahai kejahatan, sesungguhnya Allah melihat dan mendengar hamba-Nya, dengan kehendak Dia pulalah kemaksiatan itu tertutupi jua.” (Roudhotul Muhibbin wa Nuzhatul Musytaqin, karya Ibnul Qayyim)

Perhatikanlah bagaimana Rasulullah SAW telah mewanti-wanti kepada kita sekalian lewat sabda beliau,

“Hati-hatilah pada dunia dan hati-hatilah pada wanita karena fitnah pertama bagi Bani Israil adalah karena wanita.” (HR. Muslim)

Kini, di era globalisasi, ketika arus informasi begitu deras mengalir, godaan begitu gampang masuk ke rumah-rumah kita.

Cukup dengan membuka surat kabar dan majalah, atau dengan mengklik tombol remote control, godaan pun hadir di tengah-tengah kita tanpa permisi, menampilkan wanita-wanita yang berpakaian tapi telanjang, berlenggak-lenggok memamerkan aurat yang semestinya dijaga.

Lalu, sebagian muslimah ikut- ikutan terbawa oleh propaganda gaya hidup seperti ini.

Pakaian kehormatan dilepas, diganti dengan pakaian-pakaian ketat yang membentuk lekuk tubuh, tanpa merasa risih.

Godaan pun semakin kencang menerpa, dan pergaulan bebas menjadi hal biasa.

Maka, kita perlu merenungkan dua bait syair yang diucapkan oleh Sufyan Ats-Tsauri: “Kelezatan-kelezatan yang didapati seseorang dari yang haram,
toh akan hilang juga,
yang tinggal hanyalah aib dan kehinaan,
segala kejahatan akan meninggalkan bekas-bekas buruk,
sungguh tak ada kebaikan dalam kelezatan yang berakhir dengan siksaan dalam neraka.”

Seorang ulama yang masyhur, Ibnul Qayyim pun memberikan nasihat yang sangat berharga: “Allah Subhanahu wa ta’ala telah menjadikan mata itu sebagai cerminan hati. Apabila seorang hamba telah mampu meredam pandangan matanya, berarti hatinya telah mampu meredam gejolak syahwat dan ambisinya.
Apabila matanya jelalatan, hatinya juga akan liar mengumbar syahwat”

Wallahul Musta’an.


Semoga Bermanfaat..

(¯`*•.¸♥☆☆☆☆♥¸.•*´¯)


Syukran jiddan.Sila tekan like dan send jika suka entri ini ..^_^

29 April 2012

Jika aku..

Cik Admin | Sunday, April 29, 2012 | 0Comments |




★ღ★ Kerana aku seorang muslimah..aku bersyukur apa adanya aku..aku belajar menerima takdirNya buatku..aku disini kerana chentaNya buatku..walau dicaci dihina,aku takkan terus tunduk..

★ღ★ Aku bukan muslimah yang mudah menyerah kalah! Allah
uakbar! Aku tidak kenal erti jatuh yang tidak bangun. Aku bukan muslimah yang begitu. Lembik. Lemah!

★ღ★ Aku bukan muslimah lembik yang lemah. Mengada-ngada. Tidak mampu untuk hidup berdikari dan yang hanya bergantung kepada orang lain. Aku bukan muslimah yang penakut dan pengecut! Aku bukan muslimah yang mudah kalah terhadap cabaran!

★ღ★ Aku mahu menjadi muslimah yang lembut. Yang mempunyai hati yang kuat. Yang tidak lari daripada cabaran dunia tetapi menghadapinya dengan berani. Dengan bersandarkan keyakinan Dia sentiasa di sisi, aku tidak akan takut menegakkan kebenaran. Mempunyai hati yang bisa dilentur namun tak mudah untuk dipatahkan. Aku muslimah yang mampu berpijak atas kaki sendiri.

★ღ★ Akan ku kesat air mata ini dengan semangat baru. Semangat yang lahir dari kekuatan yang dihembus-Nya. Aku tidak akan begitu mudah menurut kata nafsu. Aku muslimah yang ditarbiyah. Mampu mempertahankan maruah sendiri daripada tergadai oleh godaan duniawi. Aku ada Dia. Cukup Allah yang Maha Esa..


Syukran jiddan.Sila tekan like dan send jika suka entri ini ..^_^

Asas perkahwinan

Cik Admin | Sunday, April 29, 2012 | 0Comments |
 
♥ Jika asas perkahwinan adalah kerana HARTA, maka pasangan bakal bercerai jika EKONOMI dalam rumah tangga merudum dan MUFLIS.

♥ Jika asas perkahwinan adalah kerana KEPUASAN NAFSU, maka pasangan akan selalu bertengkar jika suasana di bilik tidur tidak memuaskan.


♥ Jika asas perkahwinan kerana KECANTIKAN WAJAH dan tubuh badan, pasangan akan lari apabila rambut beruban, muka kerepot atau badan jadi
gendut.

♥ Jika asas perkahwinan kerana ANAK, maka pasangan akan mencari alasan untuk pergi jika hati (anak) tidak hadir.

♥ Jika asas perkahwinan kerana KEPERIBADIAN, pasangan akan lari jika orang berubah tingkah lakunya.

♥ Jika asas perkahwinan kerana CINTA, hati manusia itu tidak tetap dan mudah terpikat pada hal yang lebih baik, tambahan pula manusia yang dicintai pasti mati atau pergi.

Namun,

♥ Jika asas perkahwinan kerana ibadah kepada Allah, sesungguhnya Allah itu kekal dan Maha Pemberi Hidup kepada makhluk-Nya. Allah mencintai hamba-Nya melebihi seorang ibu mencintai bayinya.


Syukran jiddan.Sila tekan like dan send jika suka entri ini ..^_^

Bagaimana jika rindukan seseorang...

Cik Admin | Sunday, April 29, 2012 | 0Comments |



Rindu kat seseorang?

Jika kamu RINDUKAN seseorang, PEJAMKANLAH MATA MU dan UCAPKANLAH:


“Ya Allah, aku rindukannya kerana-Mu Ya Allah, Jauhkanlah daku dari perkara yang membuatkan aku lupa kepada-Mu. Aku semakin mengerti, ‘JARAK’ ini bukan
untuk menghukumku, tetapi ‘JARAK’ ini untuk MENJAGA aku dan dia"

♥ Dengan ‘JARAK’ ini aku dan dia berjanji untuk BERUBAH menjadi yang lebih baik..
♥ Dengan JARAK ini aku dan dia berjanji untuk MEMPERBAIKI cinta kepada Ilahi..
♥ Dengan jarak ini aku dan dia berjanji untuk MENCINTAI Pencipta kami lebih dari segalanya..
♥ Dengan JARAK ini aku dan dia berjanji untuk MENDALAMI Islam hingga ke akar umbi..
♥ Dan Dengan JARAK ini jua aku dan dia yakin andai tiba saatnya nanti, aku dan dia akan LEBIH BERSEDIA untuk melayari semua ini dengan jalan yang diredhai..

Terima kasih Ya Allah kerana memberi PELUANG kepadaku melalui jalan-Mu ini. Terima kasih kerana memberikan JARAK itu kepada aku dan dia ^_^

so, jangan bersedih sekiranya Allah memisah kamu dengan orang yang kamu cinta / sayangi, kerana Allah tau apa yang tebaik untuk kita semua :)


Syukran jiddan.Sila tekan like dan send jika suka entri ini ..^_^

Jika ada jodoh..

Cik Admin | Sunday, April 29, 2012 | 0Comments |



Kita BERKENALAN secara tak sengaja, adalah PERANCANGAN ALLAH.
:♥ Kita BERKAWAN begitu lama bertahan pun, ALLAH yang RANCANG.
:♥ Kita dikurniakan RASA SUKA antara satu sama lain juga, ALLAH yang BERI.
:♥ Kita masih BERSAMA walau banyak dugaan menimpa, ALLAH yang ATURKAN.
:♥ Kita dikurniakan KESEDARAN dan KEINSAFAN juga kerana, ALLAH SAYANG PADA KITA.
:♥ Kita BERJAUHAN untuk mencapai REDHA-NYA juga, DIA yang RANCANG.
:♥ Kita BERDOA untuk KEBAHAGIAAN masing2 juga, ALLAH yang DETIKKAN dalam hati kita.


Syukran jiddan.Sila tekan like dan send jika suka entri ini ..^_^

Lelaki,,,

Cik Admin | Sunday, April 29, 2012 | 0Comments |


Sebahagian Wanita Menggangap Bahawa Apabila Lelaki Yang Bukan Mahram Memandang Mereka, Mereka Merasakan Bahawa Mereka Itu Cantik Dan Harga Diri Mereka Itu Sangat Tinggi. Tapi, Sebenarnya TIDAK SAMA SEKALI, Malahan Harga Diri Mereka Menjadi Rendah Akibat Lelaki Yang Bukan Mahram Memandang Mereka. Wanita Seharusnya Menyimpan Kecantikan Mereka Hanya Buat Suami Yang Sah Sahaja. Jagalah Diri Anda Dengan Sebaik-Baiknya Dan Janganlah Membiarkan Lelaki Yang Bukan Mahram Memandang Anda, Kerana Diri Anda Sangat Berharga...(♥◕‿◕♥)..


Syukran jiddan.Sila tekan like dan send jika suka entri ini ..^_^

❤ SABAR... REDHA... KUAT... TENANG... MENANGIS ❤

Cik Admin | Sunday, April 29, 2012 | 0Comments |


❤ SABAR... REDHA... KUAT... TENANG... MENANGIS ❤

❤ SABAR:

Sabar Di Sebalik Kemarahan
Sabar Di Sebalik Ujian
... ... Sabar Menyelesaikan Masalah

❤ REDHA:

Redha Dengan Ketentuan-Nya
Redha Terhadap Takdir-Nya
Redha Di Sebalik Setiap Yang Terjadi
Yakin Pasti Ada Hikmah Yang Allah Beri...

❤ KUAT:
Kuat Menghadapi Ujian
Kuat Melawan Nafsu Yang Tidak Baik
Kuat Mempertahankan Maruah Dan Agama
Kuat Menjalani Kehidupan Yang Penuh Berliku

❤ TENANG:
Tenang Menghadapi Kehidupan Yang Penuh Dugaan
Tenang Apabila Orang Berkata-Kata Nista Kepada Kita
Tenang Apabila Diri DiKhianati
Tenang Apabila Hati Dilukai

❤ MENANGIS:
Menangis Mengenangkan Dosa-Dosa Yang Lalu
Menangis Mengenangkan Kejahatan Dan Kesalahan Yang Lalu.


Syukran jiddan.Sila tekan like dan send jika suka entri ini ..^_^

~~ I ♥ ALLAH ~~

Cik Admin | Sunday, April 29, 2012 | 0Comments |




Suatu hari, Rasulullah bertanya: "Siapakah hamba Allah yang mulia?"

Sahabat menjawab: "Para Malaikat ya Rasulullah"


Sahabat menjawab: "tentulah para Nabi, merekalah yang mulia"


Rasulullah tersenyum lalu berkata: "Ya, mereka mulia tapi ada yang lebih mulia"


Para sahabat terdiam lalu berkata: "Adakah kami yang mulia itu ya Rasulullah?"


Rasulullah berkata: "Tentulah kalian mulia, kalian dekat denganku, kalian membantu perjuanganku, tetapi bukan kalian yang aku maksudkan....

Rasulullah menundukkan wajahnya, baginda menitiskan air mata sehingga membasahi pipi dan janggutnya lalu berkata: "Wahai sahabatku, mereka adalah manusia-manusia yang lahir jauh setelah wafatnya aku, mereka terlalu mencintai Allah dan tahukah kalian, mereka tak pernah melihatku, mereka hidup tidak dekat denganku seperti kalian tetapi mereka sangat rindu kepadaku dan saksikanlah wahai sahabatku, bahawa AKU SANGAT RINDU PADA MEREKA, MEREKALAH UMATKU !

♥ KAMI MENYAYANGIMU DAN MERINDUIMU YA RASULULLAH, NABI MUHAMMAD S.A.W KEKASIH ALLAH S.W.T ♥

~~ I ♥ ALLAH ~~


Syukran jiddan.Sila tekan like dan send jika suka entri ini ..^_^

Sahabatku...

Cik Admin | Sunday, April 29, 2012 | 0Comments |





Ya Allah...

Andai sahabatku resah...


Tenangkanlah hatinya dengan teduhan ma'firahMu,


Andai dirinya terancam lindungilah jasadnya dengan kebesaranMu,


Andai tubuhnya kedinginan,selimutkanlah ia dengan kasih sayangMu,


Andai dirinya merindu,rindukanlah jiwanya dengan saat bertemu denganMu...

Ya Allah...

Jangan Kau biarkan hati,jiwa dan jasadnya terpesong dengan duniawi,

Khusyukkan jiwanya dalam rukuk dan sujud ketika menghadapMu,

Berikanlah kejayaan di dunia dan akhirat....

Semoga dirinya (sahabatku) selamanya........

Ku pohon ya Allah.. semoga ukhwah kami teguh selamanya kerana dia sahabatku...

kerana pada jalanMU kami bertemu,kerana hati kami bertaut ketika

memadu kasih dan sayangMu..

Ku pohon lindungilah dia dengan maghfirahMu..
agar kekuatannya terletak pada taqwa dan

iman bukan pada nafsu..
agar jiwanya tidak mudah dimamah bisikan syaitan agar tidak

dipahat jamuan hiasan duniawi yang pastinya palsu dan merugikan..
ku pohon agar hatinya

bersarang rindu untuk bertemu denganMu..
sehingga kami dipertemukan disana nanti..

Amin Ya Rabbal Alamin....


Syukran jiddan.Sila tekan like dan send jika suka entri ini ..^_^

Yang kenal ALLAH BACA !

Cik Admin | Sunday, April 29, 2012 | 0Comments |




Yang kenal ALLAH BACA !

Kenapa kita tidur kalau Allah memanggil ?

Tapi sangup tahan mengantuk saat menonton filem selama 3 jam?

Kenapa kita bosan saat baca al-qur'an?

Melainkan kita lebih rela baca novel atau buku lain?

kenapa kita senang sekali mengabaikan pesan dari Allah?

Tpi kita sanggup memforward pesan yang aneh2 ?

Kenapa masjid semakin kecil ?
Tapi bar dan club2 semakin besar?

Kenapa kita lebih senang sangat menyembah artis?
Tapi sangat susah untuk menemui Allah?

Pikirkan itu . Apakah anda akan memforward pesan ini?
Apakah anda akan mengabaikan pesan ini kerana takut ditertawakan dengan yang lain ?

Allah Berkata:
"Jika kmu menyangkal Aku di dpan teman2 mu,
Aku akan menyangkal kmu pada saat hari penghakiman..."

~YA ALLAH~ =,=


Syukran jiddan.Sila tekan like dan send jika suka entri ini ..^_^

Cintai Itu Adalah Fitrah,Wanita Yg Baik Adalah Utk Laki2 Yg Baik

Cik Admin | Sunday, April 29, 2012 | 0Comments |


`*•Yaa Rabbi•*´¯)Ajarilah kami bagaimana memberi sebelum meminta,berfikir sebelum bertindak,santun dalam berbicara,tenang ketika gundah,diam ketika emosi melanda,bersabar dalam setiap ujian.Jadikanlah kami orang yg selembut Abu Bakar Ash-Shiddiq,sebijaksana Umar bin Khattab,sedermawan Utsman bin Affan,sepintar Ali bin Abi Thalib,sesederhana Bilal,setegar Khalid bin Walid radliallahu'anhumღAmiin ya Rabbal'alamin.

Tak ada yang bisa menyangkal, bahwa tidak ada seorang pun yang steril dari yang namanya cinta. Meski ia telah setingkat da’i atau da’iyah. Tak ada yang bisa mencegah datang virus itu, seperti sanandung puisi berikut:


Cinta……. Menembus ruang dan batas

Menggelora, meradang dan mematikan
Kala cinta merasuk sukma
Membekukan akal, menghempas rasa
Jika tidak karena-Nya
Kemana kan dibawa lari sekeping hati pecinta??

Kita akan bicara tentang cinta. Sesuatu yang Allah tanamkan fitrahnya pada setiap jiwa. Tapi alangkah hinanya bagi pecinta yang terbelenggu oleh cintanya.


Duhai saudariku…….


Mencintai itu adalah kewajaran……..!!! Apalagi bagi seorang wanita yang telah memasuki usia dimana kebutuhan kasih sayang dan penjagaan dari seorang lelaki sudah sangat dirindukannya.


Tapi ingatlah wahai sahabatku, janganlah engkau tanggalkan kehormatanmu dengan mengumbarnya di antara manusia. Dengan cara apapun, dengan dalih apapun, dengan susunan kata semanis apapun, sekuat apapun dorongannya jangan engkau tertipu oleh rayuan syaetan. Betapa senangnya syaetan bila manusia telath terkena panahnya. Panah yang akan membuat manusia mabuk cinta dan menjadikan halal segala cara apapun untuk mendapatkannya.


Maka jadilah sms merah jambu, surat-surat cinta, dan lainnya yang padahal bisa jadi syaetan telah mengemasnya menjadi kemasan yang akan mengundang kemurkaan Allah.


Saudariku…..

Bersabarlah di saat malam gelap gulita membekap. Bersabarlah di antara sujud panjangmu, di antara harap dan do’amu kepada Allah dengan kedatangan pangeran yang akan menjemputmu. Bersabarlah terus di antara dua lelehan air matamu karena berharap yang terbaik dariNya.

Sungguh itu lebih baik bagimu dan yang lebih Allah ridhoi daripada selainnya. Walaupun sulit, terasa berat, tidak tahan menunggu kepastiannya, namun tetaplah seperti itu, sabar, sabar dalam penantianmu. Sesungguhnya Allah mengetahui apa yang terbaik bagimu.


Bukankah janji Allah sudah jelas:''dan wanita-wanita yang baik adalah untuk laki-laki yang baik dan laki-laki yang baik adalah untuk wanita-wanita yang baik (pula).” {QS. An Nuur : 26}


Terasa sulit memang….. hati itu terkadang begitu cepat berbolak balik. Terkadang ia kuat bagai benteng kokoh, tapi sering pula ia rapuh bak rumah kardus di bawah kolong jembatan. Di satu sisi kita senantiasa menginginkan tunduk pada perintah-perintah Allah, perintah menundukkan pandangan, perintah mengulurkan jilbab, perintah terus memperbaiki didi dari hari ke hari.


Namun, di sisi lain, syaetan senantiasa bergerak dan bekerja untuk menggoda manusia. Sehingga terkadang dalam penantian panjang ini ada kalnya terselip pandangan yang belum halal, ada perkataan yang belum halal, ada usaha mencari perhatian yang belum halal.


Saudariku…..

Saat ini, di tengah malam ini mari kita tengok jendela-jendela yang terbuka. Di atas ribuah sajadah, bersimpuh wanita-wanita yang sedang merindu. Tetesan-tetesan air mata mereka terus membasahi bumi, air mata mujahidah yang sangat takut tergelincir kepada kemaksiatan. Berjuta sorotan mata yang hanya ditujukan kepadaNya.

Dan engkau ….., apakah engkau termasuk bagian dari wanita bersimpuh itu, sabarlah. Benar, tidak mudah. Tapi tidak ada yang salah dengan janjiNya. JanjiNya adalah keniscayaan terindah, walau itu harus kau tebus dengan kesabaran yang berpeluh kesah. Janganlah lelah memuliakan dirimu. Bukan untuk dia, bukan untuk dirimu sendiri.


Tapi semata hanya untuk Rabbmu. Sungguh itu bagian dari tarbiyah dengan cara yang berbeda. Dan Maha Benar Allah, lelaki mulia itu akan datang atas nama kemuliaan pernikahan. Tanpa engkau perlu teriaki, dia telah mendengar dengan kesediaan tertinggi akan seruan lembut RabbNya, yang disampaikan kepada hamba terkasih dan utusanNya.


“Wahai para pemuda, barangsiapa telah mampu di antara kalian, hendaklah ia menikah, karena ia dapat menundukkan pandangan dari menjaga……”(HR. Bukhari, Muslim, Abu Daud, Tirmidzi dan Nasa’i)


Lelaki yang senantiasa menjaga kehormatan itu pasti akan datang, lelaki yang setiap malam engkau tangisi itu pasti akan mengetuk pintu rumahmu, lelaki yang akan menjaga kehormtan yang senantiasa engkau jaga itu pasti akan menjemputmu dengan kesederhanaan dan senyuman terindah yang tetulus dari hatinya, lelaki yang akan menemanimu sholat di malam hari, menasehatimu di kala senang dan menghiburmu di kala sedih.


Adakah itu yang engkau harapkan wahai saudariku….???


Ataukah lelaki itu masih engkau harapkan datang dari kemaksiatanmu kepada Allah dan lebih dicintai oleh syaetan…..???


♥ SEMOGA BERMANFAAT ♥


Barakallaahu fiykum wa jazzakumullah khoir


(¯`v´¯).♥Sebelum Engkau Halal Bagiku♥.(¯`v´¯)

`·.¸.·`¸•´♥..♥♥¸•´♥♥♥ (´'`v´'`)(´'`v´'`)`·.¸.·`
..¸.•´♥..♥♥.♥♥..♥`•.¸.•´.(¯`v´​¯)(¯`v´¯).`•.¸.•´♥..
♥•*¨*•.¸¸¸¸.•*¨*•♥♥♥♥•*¨*•.¸¸¸​¸.•*¨*•♥

ღღ ANA UHIBUKKA LADZI AHBABTANI LAHUUღღ


(¯`v´¯)♥SALAM SANTUN UKHUWAH♥.(¯`v´¯)

`·.¸.·`(´'`v´'`) ♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥(´'`v´'`)`·.¸.·`


Syukran jiddan.Sila tekan like dan send jika suka entri ini ..^_^

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Design By Saidatul Qifayah | For ! MSH PRODUCTIONS 2013-2014 ©| Resolution: 1366 x 768px | Best View: Google Chrome